“Deze streep wil ik graag daar plaatsen, want dat vind ik mooier.” Dit lettertype staat beter bij het gehele logo. Het zorgt voor een professionele uitstraling.” Zinnen uit de gesprekken die wij meer dan genoeg voeren. In dat opzicht is ‘Het oog wilt ook wat’ een echte klassieker, maar is een mooi design per definitie ook een goed design? Of zijn deze twee totaal niet gerelateerd aan elkaar?

Laten we eerlijk zijn. Iedereen heeft dan wel een andere smaak, maar sommige vormen worden door iedereen als ‘mooi’ bestempeld. Toch associeert elk individu een logo met een eigen emotie. Voor een grafisch designer is dat de grootste uitdaging tijdens het creëren van een logo. Wij gebruiken kleur, typografie en vaak ook een beeldmerk om een logo zijn eigen identiteit mee te geven die past bij de organisatie én, niet te vergeten, het moet ook goed ‘smoelen’. Het geheel moet er mooi uit zien en professionaliteit uitstralen.

Dus een goed design is altijd mooi? Als ik voor mezelf spreek, vind ik dat deze stelling altijd van toepassing is op een goed design. Waarom? Omdat achter elk goed design zit een gedachtegang. Er is nagedacht over het kleurgebruik. De typografie is niet uit de lucht komen vallen. Het beeldmerk; een illusie van verschillende vormen die een abstract beeld van de organisatie representeren. Er is een lettertype uitgezocht en misschien zelfs ontwikkeld die perfect bij de uitstraling van de organisatie past.

Terugkomend op onze stelling is het mijn mening dat ik hem beantwoord met: “Nee.” Het totale design… De gedachtegang van de ontwerper, dat is wat een goed design goed maakt en dat is voor mij de reden waarom een design mooi is. Het verhaal rondom het design, de gedachtegang, de kracht, het resultaat én… het moet werken. Een design kan prachtig zijn, maar wat heb je eraan als het niet communiceert?